De voorbereidende fase en het laten aanhaken van alle betrokkenen kost veel tijd. En zodra het moment daar is gekomen om naar buiten te treden en de buitenwereld kennis te laten maken met het zorgvuldig opgezette project vergt dat een andere manier van denken en vooral van doen.
Hoe kun je nou zonder giga marketingbudget toch veel fysieke zichtbaarheid aan je project geven? En hoe kun je met eenvoudige middelen een groot bereik hebben in de buitenlucht? Hier volgen een aantal tips waardoor je project gezien wordt.
1. PRIKKEL DE NIEUWSGIERIGHEID MET IETS FYSIEKS
De mens is van nature nieuwsgierig. Wij maakten eens een kunstroute door een wijk in Utrecht. Er was zoveel kunst in de openbare ruimte maar niemand kende de verhalen hierbij. Bij de gemeente bleek een enorme database met enigszins droge informatie over deze kunstwerken aanwezig. We maakten een route en een mooi vormgegeven kaart die mensen op konden halen bij het wijkcentrum, wijkbureau, bibliotheek, enzovoorts. Ik heb hier veel positieve verhalen over terug gekregen.
2. DE STOEPTEGEL en de mal
Je kunt stoeptegels eenvoudig omtoveren tot mini reclamebord van 30x30cm. Voor de kunstroute hebben we bij elk kunstwerk een beeldmerk op een tegel gespoten. Zo kun je met een spuitmal en een spuitbus veel mensen kennis laten maken met je project. Mensen kijken vaak omlaag als ze lopen. En zeker als ze vaker zo’n tegel tegenkomen zal de nieuwsgierigheid gewekt zijn.
Je kunt dit met tijdelijke of permanente verf doen. Als je dat laatste doet is het uiteraard belangrijk om toestemming van de gemeente of eigenaar te vragen.
3. KOPPEL HET AAN IETS VISUEELS
Als je de boodschap van je project ook nog eens tegenkomt in je eigen woningentree als je in een appartementen complex woont dan zijn veel mensen bereid om te kijken waar het over gaat. Een poster of een flyer is een laagdrempelige en beproefde manier om mensen te bereiken. Zorg voor een visuele boodschap, alleen tekst werkt niet. Ook in het digitale tijdperk komen mensen wel eens achter hun scherm vandaan voor een boodschap of blokje om.
4. DENK GROOT EN GRAFISCH
De boodschap kun je ook op enorme prints ophangen. Er zijn heel veel methoden en middelen hoe je dit kunt doen op een ‘hufterproof’ manier. Eén daarvan is het neerzetten van bouwhekken met banners. Of je gebruikt een blinde gevel, zoals op het voorbeeld hier onder.
5. KOM ACHTER JE SCHERM VANDAAN om online content te creëren
Als je deze vier tips gebruikt heb je gegarandeerd meer aandacht voor je project. Het kost wat moeite, en je zult naar buiten moeten en aan de slag. Maar na alle zoom vergaderingen over het project is het hartstikke leuk om een rondje posters te plakken op de fiets.