BLOG

24-6-21 HIK&CO

Hoe zorg je voor offline zichtbaarheid van je project?

Gemeentes en woningcorporaties steken vaak veel tijd in het opzetten van projecten om bewoners te bereiken over allerlei onderwerpen van levensstijl en veiligheid tot culturele evenementen.

De voorbereidende fase en het laten aanhaken van alle betrokkenen kost veel tijd. En zodra het moment daar is gekomen om naar buiten te treden en de buitenwereld kennis te laten maken met het zorgvuldig opgezette project vergt dat een andere manier van denken en vooral van doen.

Hoe kun je nou zonder giga marketingbudget toch veel fysieke zichtbaarheid aan je project geven? En hoe kun je met eenvoudige middelen een groot bereik hebben in de buitenlucht? Hier volgen een aantal tips waardoor je project gezien wordt.

 1.     PRIKKEL DE NIEUWSGIERIGHEID MET IETS FYSIEKS
De mens is van nature nieuwsgierig. Wij maakten eens een kunstroute door een wijk in Utrecht. Er was zoveel kunst in de openbare ruimte maar niemand kende de verhalen hierbij. Bij de gemeente bleek een enorme database met enigszins droge informatie over deze kunstwerken aanwezig. We maakten een route en een mooi vormgegeven kaart die mensen op konden halen bij het wijkcentrum, wijkbureau, bibliotheek, enzovoorts. Ik heb hier veel positieve verhalen over terug gekregen.

2.     DE STOEPTEGEL en de mal
Je kunt stoeptegels eenvoudig omtoveren tot mini reclamebord van 30x30cm. Voor de kunstroute hebben we bij elk kunstwerk een beeldmerk op een tegel gespoten. Zo kun je met een spuitmal en een spuitbus veel mensen kennis laten maken met je project. Mensen kijken vaak omlaag als ze lopen. En zeker als ze vaker zo’n tegel tegenkomen zal de nieuwsgierigheid gewekt zijn.

Je kunt dit met tijdelijke of permanente verf doen. Als je dat laatste doet is het uiteraard belangrijk om toestemming van de gemeente of eigenaar te vragen.

3.     KOPPEL HET AAN IETS VISUEELS
Als je de boodschap van je project ook nog eens tegenkomt in je eigen woningentree als je in een appartementen complex woont dan zijn veel mensen bereid om te kijken waar het over gaat. Een poster of een flyer is een laagdrempelige en beproefde manier om mensen te bereiken. Zorg voor een visuele boodschap, alleen tekst werkt niet. Ook in het digitale tijdperk komen mensen wel eens achter hun scherm vandaan voor een boodschap of blokje om.

4.     DENK GROOT EN GRAFISCH
De boodschap kun je ook op enorme prints ophangen. Er zijn heel veel methoden en middelen hoe je dit kunt doen op een ‘hufterproof’ manier. Eén daarvan is het neerzetten van bouwhekken met banners. Of je gebruikt een blinde gevel, zoals op het voorbeeld hier onder.

5. KOM ACHTER JE SCHERM VANDAAN om online content te creëren
Als je deze vier tips gebruikt heb je gegarandeerd meer aandacht voor je project. Het kost wat moeite, en je zult naar buiten moeten en aan de slag. Maar na alle zoom vergaderingen over het project is het hartstikke leuk om een rondje posters te plakken op de fiets.

 

overvecht
flat hik

13-3-21 HIK&CO

8 redenen waarom je wasmachines wilt delen

Je ziet ze steeds vaker verschijnen op plekken waar mensen tijdelijk wonen, bij studenten, short-stay woningen of bij plekken waar gebouwd wordt voor kleine huishoudens: wasserettes. Er zitten voordelen aan het wassen in een gezamenlijke wasserette voor zowel gebouweigenaren als bewoners zelf. En er zijn minder voor de hand liggende pluspunten.

Zo hoeft niet elke woning een eigen wasmachine en droger te hebben. Dit bespaart veel ruimte in woningen en zo hoeft niet elke nieuwe of vertrekkende bewoner grote apparaten te verhuizen door gangen en trappenhuizen. Ze horen bij het gebouw en worden als service aangeboden. Je hoeft daardoor zelf geen wasmachine aan te schaffen.

De machines die gedeeld worden zijn vaak van professionele kwaliteit en worden onderhouden. De wasprogramma’s zijn kort waardoor zijn er vaak maar 2 machines nodig voor 100 bewoners. Dit scheelt een enorme berg machines en bewoners kunnen wassen met betere machines dan die ze zelf zouden hebben aangeschaft. En je hebt er geen omkijken naar doordat de fabrikanten ze vaak onderhouden.

Doordat je meer machines tegelijk kunt gebruiken kun je in één keer de was voor de hele week doen.

En denk je nu dat wij wasmachineverkopers zijn geworden door al dit enthousiasme? Nee, het gaat ons niet om de verkoop van meer professionele machines. Het gaat ons, naast ruimte- en tijdsbesparing, klimaat- en kwaliteitsvoordelen om een minder voor de hand liggend voordeel. In een wasserette kom je namelijk je buren nog eens tegen. Het biedt zo gelegenheid voor een laagdrempelig praatje.

Er zijn wasserettes waar meer kan dan wassen alleen en die zich richten op het ontmoeten van elkaar. Van een eenvoudig bankje waar je kunt wachten tot een complete koffiezaak om de wasserette heen. Ook hebben we er pingpongtafels, kapsalons en andere gemeenschappelijke voorzieningen als ontmoetingsplekken of studieruimten gezien.

Wij van HIK&CO fan van deze vorm van deeleconomie, juist omdat deze vorm er voor zorgt dat mensen elkaar wat vaker tegen komen. Een wasserette aan een bioscoop gekoppeld, dat zouden we graag zien in Nederland.

wasruimten

28-1-21 HIK&CO

Is co-living een blijvende trend voor jong en oud en alles daar tussenin?

Samen met anderen in een gebouw wonen of in een groep met huizen en services delen, een trend op de woningmarkt die niet meer te stoppen lijkt. Geen woongroep en geitenwollensokkencultuur maar woonproducten die zich onderscheiden door meer te bieden dan alleen een woning,. Co-living of co-housing bieden een vorm van samenleven aan die aansluit op de tijdsgeest waar in er steeds meer eenpersoons huishoudens zijn.

Laaghangend fruit

De markt voor co-living richtte zich in eerste instantie op jongeren, expats en starters.  Utrecht krijgt nu een nieuwe plek waar co-living of co-housing landt. In Leidsche Rijn wordt gebouwd aan CHANGE= ‘een plek biedt een modern, flexibel woonconcept met hoogwaardige studio’s en een brede reeks diensten om de bewoners te faciliteren.’

Ook woningcorporatie  Mitros en Stichting De Tussenvoorziening hebben de handen ineen geslagen om bij de nieuwbouwprojecten LIVIN en MIXIT hoogwaardige gedeelde voorzieningen te realiseren om de kwaliteit van wonen te vergroten.

Nieuwe ontwikkelingen

Toch zie je hier en daar ook vernieuwende woonconcepten ontstaan voor ouderen, al dan niet alleenstaand, die nog lang niet rijp zijn voor een verzorgingstehuis maar van een huis meer verwachten dan dat je er alleen kunt wonen. Ze zoeken service, contact en behoud van zelfstandigheid in een woongebouw. Onder het mom van ‘een plek met de gemeenschappelijkheid van een studentenwoning, de bedrijvigheid van een klein dorp en de geborgenheid van een huis’ biedt woningcorporatie Habion dit met haar woonconcept Liv inn aan een oudere doelgroep.

Kinderutopia

Nu rest de vraag of co-living ook voor mensen met kinderen of doorstromers zonder kinderen op de woningmarkt zou kunnen werken. Tot nu toe zijn er nog geen voorbeelden bekend in Nederland. Maar in New York (VS) en Cambridge (UK) zijn er al voor beelden te  vinden waar wonen gecombineerd wordt met gedeelde faciliteiten als een gym, kinderopvang, speeltuin, gedeelde feestzaal waar evenementen  georganiseerd worden door een community manager.

CO LIVING